Події

На ринку оренди землі введено нове цінове регулювання

Коментар Української аграрної асоціації (УАА) до Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні», прийнятого Верховною Радою 27 березня 2014 р.

Фінальна версія закону, підписаного в. о. Президента України і опублікованого 01 квітня 2014 р., містить три важливих пункти для аграріїв.

1. Введення цінового регулювання на ринку оренди землі. Голова Української аграрної асоціації Володимир Макар зазначає: «До сьогоднішнього дня розмір орендної плати за землю формувався за ринковими умовами. Рівень конкуренції на ринку дуже високий, тому землевласник отримував економічно обґрунтовану ціну, яка фактично базувалася на таких параметрах, як ціни на зерно та продуктивності земельної ділянки. Ми вважаємо, що потрібно переходити від нормативно-грошової оцінки землі до іншого сучаснішого інструменту оцінки сільгоспугідь. В умовах дії мораторію на продаж земель сільгосппризначення саме щорічна орендна плата відображає доходність цього активу та має бути основою для оцінки вартості земельної ділянки, а не навпаки. Наразі ми бачимо перехід до адміністративно-командної системи встановлення цін на оренду землі. Це, звичайно, не йде на користь ринковим відносинам у секторі».

Якщо раніше для земель сільгосппризначення мінімальний розмір орендної плати був прив’язаний до розміру земельного податку, то тепер орендна плата за землю не може бути меншою 3 відсотків нормативною грошовою оцінки землі для всіх категорій земель (тобто для сільгоспземель в середньому не менше за 619 грн./га).

Ця зміна фактично означає введення цінового регулювання на ринку оренди землі, оскільки нормативно-грошова оцінка землі жорстко регулюється Постановами Кабінету Міністрів України. Державне цінове регулювання пояснюється бажанням Уряду отримувати більше податків, оскільки з орендної плати, серед іншого, до державного бюджету надходить ПДФО. Раніше вже були випадки, коли Кабмін різко та невмотивовано підвищував нормативну оцінку землі, що створювало додаткове та непрогнозоване фінансове навантаження на орендарів земельних ділянок, адже у багатьох договорах оренди землі сума договору фіксується саме як відсоток до нормативної грошової оцінки.

2. Тимчасове припинення дії існуючою системи повернення ПДВ при експорті зерна.

Практика повернення ПДВ при експортних операціях із зерновими та технічними культурами (за умови, що їх здійснюють сільгоспвиробники або підприємства, які безпосередньо купили в них зернові/технічні культури) призупиняється на період з 1 квітня 2014 р. по 1 жовтня 2014 р. На думку експертів УАА для українського ринку зерна надзвичайно важливо, щоб б після 1 жовтня система знову запрацювала та зберігалася у наступні роки. Саме стабільність податкового законодавства є запорукою залучення інвестиції у сектор.

3. Збільшення фіксованого сільськогосподарського податку.

Закон запроваджує збільшення фіксованого сільськогосподарського податку (ФСП) щонайменше у 5,6 разів. Ця норма вступає в дію з 1 січня 2015 року. Якщо раніше ФСП (0,15%) брався від нормативної грошової оцінки одного гектару сільськогосподарських угідь, проведеної за станом на 1 липня 1995 року, то тепер він буде враховувати щорічний коефіцієнт індексації.

Наразі невідомо, яким буде коефіцієнт індексації у 2015 році. Проте за період з 1995 по 2013 рік він становить 5,62. Відповідно, якщо за нормативною оцінкою 1995 року ФСП в середньому складав близько 6 грн. з га, тепер він складатиме близько 31 грн. з га. В цілому по країні обсяги сплати фіксованого сільськогосподарського податку зростуть із теперішніх 130 млн. грн. на рік до 730 млн. грн.

Урядовці називають це збільшення відносно невеликою проблемою для аграріїв, оскільки йдеться про відносно малі суми, порівняно з сумою орендної плати за землю, але УАА наголошує, що розмір ФСП має розглядатися у комплексі з іншими податками, які платіть сільгосппідприємства, у тому числі з питанням відшкодування ПДВ при експорті зерна. Крім того, наразі і коефіцієнт індексації, і розмір нормативної грошової оцінки землі вручну встановлюються Кабінетом Міністрів. Відповідно, є загроза ще більшого подальшого зростання податків без внесення змін до Податкового кодексу, що суперечить чинному законодавству.

Інші події
24 Листопада, 16:00
24 листопада Верховною Радою України прийнято за основу у першому читанні законопроект...
18 Червня, 11:23
16 червня Комітетом з питань аграрної політики та земельних відносин підтримано...
15 Квітня, 15:44
Незважаючи на поступове збільшення середнього терміну оренди земель, в Україні кожен...
4 Липня, 10:58
Проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо уточнення бази...
Хочете бути в курсі останніх новин Української аграрної асоціації?
Підпишіться на оновлення: