Події

Зняття мораторію на купівлю земель виключно для Державного земельного банку створює чисельні ризики

Такі думки були озвучені під час круглого столу «Державний банк: за чи проти?», проведеного Українською аграрною асоціацією (УАА), щодо законодавчого регулювання діяльності Державного земельного банку України.

Володимир Макар, Голова Української аграрної асоціації, вказує на ризики, які створює чинна модель діяльності вітчизняного Державного земельного банка: «Міжнародний досвід показує, що функції управління землями та кредитування аграріїв завжди чітко розмежовуються. Закордоном земельний банк займається ефективним розпорядженням державними землями. Якщо йому і надається можливість у деяких випадках і тільки в деяких країнах ставати учасником ринку приватних земель, то це завжди строго лімітується, існують дуже чіткі обмеження для цього. Досвід Іспанії та Польщі показує: державний земельний банк там може викуповувати землю, але після того, як таким правом викупу відмовився скористатися сам орендар, власник сусідньої ділянки або місцевий фермер. В законопроекті «Про обіг земель сільгосппризначення», який наразі перебуває на узгодженні у Держземагентстві, все с точністю навпаки: перше право має  Державний земельний банк. Тобто українська модель земельного банку передбачає створення монополіста на ринку землі.  До цього ж поєднується з банківською ліцензією».

Павло Кулинич, головний юридичний радник проекту USAID «АгроІнвест», підкреслює: «Ні в якому випадку Держзембанк не може мати переважне або якесь виключне право на цьому ринку. Крім того, чому Державному земельному банку намагаються надати статус власника земель (в законопроекті 2181а, законопроекті «Про обіг земель сільгосппризначення»)? В нашому законодавстві є таке право як право господарського відання. Інститут права господарського відання потрібно внести в Земельний кодекс додатково і зняти це питання».

Володимир Лапа,  генеральний директор Українського клубу аграрного бізнесу, звертає увагу на корупційні ризики, які створюються завдяки наданню Державному земельному банку переважного права купувати землю сільгосппризначення: «Я боюся, що коли буде пріоритетне право у Державного земельного банку, ти нікому не зможеш продати землю, крім нього. Коли до людини, яка працюватиме на місцях, прийдуть три бабусі і скажуть: «я хочу продати землю», то ця людина, я на 90% впевнений, скаже: «а чим же ти допоможеш особисто мені»?»

З експертом погоджується Олег Нів'євський, керівник проекту «Барометр земельної реформи» Інституту економічних досліджень та політичних консультацій: «В поєднанні Держзембанком функцій кредитування та управління землями є багато ризиків, у першу чергу, ризиків зловживання. Чи потрібно Земельному банку займатися кредитуванням? Наскільки великим є досвід у Держзембанку у видачі кредитів сільгосппідприємствам, якщо цього досвіду не вистачає навіть приватним комерційним банкам? Хто дає гарантії того, що державний земельний банк зможе це зробити? Адже є певні проблеми у здатності державних інституцій ефективно виконувати свої функції».

На думку Олега Самуся, партнера міжнародної юридичної групи AstapovLawyers, перед початком практичної роботи Державного земельного банку слід ще раз обговорити розмежування його функцій: «У Держзембанку є поєднання функцій трьох установ: банку, органу управляння державною землею та приватного гравця на ринку землі. І у кожної з цих функцій є своя мета. Дуже важко, виходячи з цих функцій, з’ясувати, чи нормально працює банк. Як наглядова рада банку зможе оцінити його діяльність?  Наприклад, у банка є мета видати кредит, повернути кошти та заробити на цьому. А у приватного гравця мета – збільшити площі землі». Отже, присутній певний конфлікт інтересів.

З юристом погоджується перший заступник Голови Державного агентства земельних ресурсів України, член Наглядової Ради ПАТ «Держзембанк» Артем Кадомський: «Потрібно чи не потрібно виключне право Земельного банку на купівлю земель, потрібно чи не потрібно об'єднання Земельного банку і Земельного фонду - це питання дискусійні... Як прописати закон (який регулюватиме діяльність Земельного банку ) таким чином, щоб банк міг реально видавати кредити, щоб він не збанкрутував у перший же рік, щоб земля використовувалася ефективно, який зробити контроль за діяльністю Земельного банку, щоб його менеджмент не міг безконтрольно розпоряджався цією землею - це питання, які вимагають обговорення і прописування у вигляді норм закону».

Між тим, Світлана Скосірська, Голова Правління ПАТ «Держзембанк» вважає, що законодавче поле, яке регулюватиме діяльність банку, потребує доопрацювання: «Потрібно зробити так, щоб робота Земельного банку була прозорою. Потрібно створити (громадську) раду, для того щоб розробити спільно документ, який необхідно прийняти».

Нагадаємо, законопроект народного депутата від Партії регіонів Євгена Сігала №2181а, розгляд якого 10 жовтня було відкладено парламентаріями, в тому числі, через різку критику членів комітету з питань аграрної політики та земельних відносин ВРУ, передбачає передачу у власність Державному земельному банку державних земель, а також зняття для нього мораторію на купівлю земель сільгосппризначення.

У свою чергу, 18 жовтня 2013 р., Міністр аграрної політики та продовольства України Микола Присяжнюк, відповідаючи на запитання кореспондента "Економічної правди",  заявив: «Пріоритетне право ніхто отримувати не буде. Якщо буде ринок, якщо буде дозволено, Державний земельний банк буде купувати на рівноправній основі».

Інші події
9 Грудня, 12:28
8 грудня 2015 року Верховною Радою України прийнято за основу в першому читанні...
19 Квітня, 13:28
Вчора набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо...
2 Липня, 17:44
Сьогодні Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроект № 3237 від 12.09.2013р. «...
9 Грудня, 12:32
8 грудня 2015 року Верховна Рада України прийняла в цілому законопроект 2558а “Про...
Хочете бути в курсі останніх новин Української аграрної асоціації?
Підпишіться на оновлення: