5 грудня народними депутатами підтримано в цілому антирейдерський законопроект № 0858, який був розроблений та зареєстрований ще народними депутатами попереднього скликання (реєстр. № 8121). Активну участь у розробці цього законопроекту взяли фахівці Української аграрної асоціації.

Закон є комплексним і передбачає внесення змін до багатьох законів в частині врегулювання орендних відносин, оформлення права власності та здійснення реєстраційних дій щодо нерухомого майна, ведення державних реєстрів, їх взаємодії, тощо. Зокрема, Законом передбачено усунення низки механізмів, які використовувалися так званими "чорними" реєстраторами для перереєстрації прав власності на нерухоме майно (земельні ділянки, корпоративні права, тощо). Про такі факти ми дізнаємося мало не щодня, але найчастіше від рейдерських захоплень страждають вітчизняні аграрії.

Слід нагадати, що законопроект 8121 розглядався у другому читанні у грудні 2018 року, однак через політичні неузгодженості не був підтриманий тодішнім складом Верховної Ради. Зважаючи на його важливість та нагальність, авторам законопроекту довелося докласти максимум зусиль аби законопроект не був знятий з розгляду та був відправлений на повторне друге читання.
До повторного другого читання законопроект також був змінений. Однак, загалом його прийняття є позитивним кроком в частині захисту майнових прав вітчизняних агровиробників та упорядкування правочинів щодо орендних відносин.

Що ж пропонується прийнятим Законом?

1. З метою посилення захисту майнових прав, власникам надано право встановлювати або скасовувати вимогу нотаріального посвідчення правочинів щодо такого майна (частки у статутному капіталі, договорів оренди землі, договорів емфітевзису та суперфіцію, договорів про встановлення земельного сервітуту). Такі вимоги є обтяженням речових прав (тобто заборона або обмежене користування таким майном) і підлягають обов'язковому нотаріальному посвідченню.

2. Передбачено можливість автоматичного поновлення договорів оренди землі, договорів про встановлення земельного сервітуту, договорів емфітевзису та суперфіцію, але якщо така можливість передбачена зазначеними договорами. Відомості про автоматичне поновлення договору оренди вносяться в Державний реєстр прав під час здійснення державної реєстрації договору.

3. Поряд з тим, встановлено заборону на автоматичне поновлення договору оренди земельної ділянки у разі передачі її в оренду особою, яка управляє спадщиною.

4. Збільшено розмір гарантійного внеску за земельними лотами до 30%, який має сплатити учасник земельних торгів.

5. Заборонено зменшувати орендну плату за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду за результатами земельних торгів.

6. Передбачено за державні кошти розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж в натурі для земельних ділянок, відомості про які відсутні в Державному земельному кадастрі. Зокрема це земельні ділянки усіх форм власності, які сформовані до 2004 року, та земельні ділянки, речові права на які зареєстровано до 1 січня 2013 року.

7. Передбачено механізми, які запобігають "подвійній реєстрації" прав власності на нерухоме майно, що найчастіше використовується для рейдерського захоплення такого майна.

8. Ведення реєстраційних справ передбачено виключно в електронній формі. Документи надані для здійснення реєстраційних дій оцифровуються та повертаються заявникові.

9. Передбачено інтеграцію відомостей, які містяться в державних реєстрах:

  • Державний реєстр прав,
  • Реєстр прав власності на нерухоме майно,
  • Єдиний реєстр заборон відчуження об’єктів нерухомого майна,
  • Державний реєстр іпотек.

Інтеграція відомостей Державного реєстру прав та Державного земельного кадастру відбувається в режимі реального часу.

10. Передбачено під час здійснення реєстраційних дій обов'язкове внесення до Державного реєстру прав інформації про ціну (вартість) нерухомого майна, речових прав чи плату за користування таким майном. Однак право на отримання такої інформації з Реєстру надається лише власнику майна, державним органам чи органам місцевого самоврядування для здійснення їх повноважень.

11. У разі відсутності в Державному земельному кадастрі інформації про земельну ділянку реєстраційні дії щодо такої ділянки в Державному реєстрі прав не здійснюються. Водночас, передбачена окрема процедура реєстрації права власності на земельні ділянки, які були отримані у власність або успадковані, відчужені тощо, але не оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року.

12. На рівні Закону встановлено розміри адміністративного збору, який стягується за надання відомостей з Державного земельного кадастру. Розміри адміністративного збору прив'язані до прожиткового мінімуму громадян для працездатних осіб на момент надання послуги.

20 грудня Закон України "Про внесення змін до Земельного кодексу України та деяких інших законодавчих актів щодо протидії рейдерству" направлено на підпис Президентові України. 

Хочете бути в курсі останніх новин Української аграрної асоціації?

ПІДПИШІТЬСЯ НА ОНОВЛЕННЯ:
Отримуйте новини Української аграрної асоціації першими!
Ім'я та прізвище
Email