Без перебільшення історичною подією для України було прийняття 31 березня 2020 року Закону, який передбачає відкриття з 1 липня 2021 року вільного ринку землі сільськогосподарського призначення. Закон підтримали 259 народних обранців.

Українська аграрна асоціація не один рік поспіль виступала за відкриття ринку землі. Тому фахівці УАА систематично долучалися до розробки та підтримки законопроектів, пов'язаних із запровадженням прозорого ринку землі та ліквідацією "тіньових" схем у сфері земельних відносин. 

Що ж передбачає прийнятий законопроект 2178-10?

Повторно доопрацьований до другого читання законопроект реєстр. № 2178-10 містить суттєві зміни. 

Перше, законопроект дозволяє продаж землі сільськогосподарського призначення лише приватної форми власності.

Заборонені для продажу:

- державні та комунальні землі сільськогосподарського призначення;

- «пайові» земельні ділянки сільськогосподарського призначення незалежно від форми власності, які розташовані ближче 50 кілометрів від державного кордону України (крім державного кордону України, який проходить по морю).

Також забороняється відчуження земель с/г призначення незалежно від форми власності, які розташовані на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, АРК та м. Севастополь.

Друге, двоетапність запровадження ринку землі.

На першому етапі (з 1 липня 2021 року до 1 січня 2024 року) обмеження щодо площі с/г землі, яку можна буде придбати в одні руки, становитиме 100 гектар. Право купувати таку землю матимуть виключно громадяни України.

На другому етапі (з 1 січня 2024 року) обмеження щодо граничної площі землі збільшено до 10 тис. гектар. Право купувати землю матимуть:

  • громадяни України,
  • юридичні особи України, учасниками (акціонерами, членами) яких є лише громадяни України та/або держава, та/або територіальні громади,
  • територіальні громади,
  • держава.

Крім того, право власності на с/г землі може набуватися банками, але лише в порядку звернення стягнення на них як на предмет застави. Водночас, такі землі мають бути відчужені банками на земельних торгах протягом двох років з дня набуття права власності.

У разі перевищення обмеження щодо кількості землі у власності однієї особи, земельні ділянки, що становлять таке перевищення, підлягають конфіскації за рішенням суду. Така ж доля спіткає земельні ділянки, які не відчужені банками у встановлений дворічний строк, а також земельні ділянки, які одержані у спадщину іноземцями.

Третє, ціна продажу земельної ділянки з моменту відкриття ринку землі і до 2030 року не може бути меншою за її нормативну грошову оцінку.

Четверте. Сплата за договорами купівлі-продажу землі здійснюватиметься у безготівковій формі. Водночас не допускається набуття права власності на землю у разі відсутності підтвердних документів про джерела походження коштів чи інших активів.

П'яте. Фермери, які отримали земельні ділянки на праві постійного користування або довічного успадкованого володіння, а також орендарі, які отримали землі в оренду шляхом переоформлення права постійного користування до 2010 року, зможуть викупити їх за ціною НГО із розстрочкою в 10 років без проведення земельних торгів.

Шосте. Іноземці, особи без громадянства, юридичні особи України, учасниками або кінцевими бенефіціарними власниками яких є іноземні громадяни матимуть право купувати сільськогосподарську землю лише після прийняття такого рішення на Всеукраїнському референдумі.

Сьоме. Передбачено перелік фізичних та юридичних осіб, яким за будь-яких умов заборонено придбання українських сільськогосподарських земель.

Тобто, незалежно від будь-яких умов, у тому числі від прийнятого на референдумі рішення, не мають права на придбання українських с/г земель:

  • юридичні особи, кінцевими бенефіціарними власниками яких є громадяни держави, визнаної Україною агресором або окупантом;
  • особи, що належать чи належати до терористичних організацій;
  • юридичні особи, кінцевими бенефіціарними особами яких є іноземні держави;
  • юридичні особи, кінцевих бенефіціарних власників яких встановити неможливо;
  • юридичні особи, кінцеві бенефіціарні власники яких зареєстровані в офшорних зонах;
  • фізичні та юридичні особи, щодо яких діють санкції у вигляді заборони на укладення правочинів з набуття у власність земельних ділянок, а також пов’язаних з ними осіб;
  • юридичні особи, створені за законодавством України, що перебувають під контролем фізичних та юридичних осіб, зареєстрованих у державах, внесених до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

Але слід зазначити, що успішному запровадженню ринку землі ще мають передувати прийняття низки законодавчих (у тому числі законопроектів № 2194 та 2195) та підзаконних актів України, проведення інвентаризації земель та внесення у повному обсязі інформації про них до Державного земельного кадастру. 

Хочете бути в курсі останніх новин Української аграрної асоціації?

ПІДПИШІТЬСЯ НА ОНОВЛЕННЯ:
Отримуйте новини Української аграрної асоціації першими!
Ім'я та прізвище
Email