Запровадження обігу сільськогосподарської землі — не кінцева мета, а лише один з інструментів земельної реформи в Україні. Реформи настільки складної та всеосяжної, що ніхто раніше за неї не брався. Завдань декілька, і ринок землі не є номером один. Децентралізація та детінізація. Корупція завжди там, де присутня держава, а в земельних відносинах її надто багато. Органи земресурсів перетворилися на корупційних монстрів, побороти яких можна лише радикальними методами. Поборемо монстрів — отримаємо прозорі й однакові для всіх правила гри. Приберемо державу звідти, де її не має бути — зупинимо хабарництво та дамо фермерам простір і ресурси для зростання.

 Як це зробити? Законодавчих ініціатив у парламенті наразі багато. Одна з них — законопроєкт №2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який готують до другого читання. Він містить чимало нововведень. Далі коротко про 10 основних.

1. Тотальне спрощення землеустро

Ми нарахували 12 способів втручання держави у проведення землеустрою. Україна могла б посісти першу сходинку в глобальному рейтинзі зі створення різноманітних адміністративних бар’єрів під час складання документації. Державні дозвільні органи по колу її «перевіряють», функціонал і межі компетенцій цих «перевіряльників» незрозумілі, притягнути до відповідальності за маніпулювання та корупцію практично неможливо. Штучні обмеження будуть зняті, доступ населення та бізнесу до земельних ресурсів — спрощений. Далі про це детальніше.

2. Передача державних земель за межами населених пунктів у власність сільським, селищним і міським радам

Поновлення соціальної справедливості. Місцеві громади отримають право розпоряджатися землею, якого були позбавлені в 2002 році. Обмеження «земельної» юрисдикції ускладнило розвиток громад, зменшило їхнє матеріальне забезпечення та порушило основний принцип демократичного суспільства — повсюдності місцевого самоврядування. Наразі обрані громадянами органи місцевої влади контролюють не більше 10% неприватизованих земель. Натомість землями розпоряджаються чиновники Держгеокадастру, які, скажемо прямо, не завжди керуються інтересами громад.

3.Суттєве розширення повноважень громад у сфері земельних відносин

Зокрема, законопроєкт передбачає передачу органам місцевого самоврядування повноважень щодо зміни цільового призначення земельних ділянок приватної власності, а також затвердження планів детального планування території за межами населених пунктів. Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюватимуть ОДА й виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.

4. Обмеження функціоналу Держгеокадастру виключно кадастровою діяльністю та геопросторовими даними

Держгеокадастр пережив п’ять реорганізацій, проте жодна не спрацювала. Орган, який створювався як сервісне відомство, став вертикально-інтегрованою «державною корпорацією», що перетворила земельні відносини на найбільш корумповану сферу держуправління. Після «Революції троянд» у Грузії повністю ліквідували найбільш дискредитовані корупцією органи влади. Чому б Україні не використати цей досвід?

5. Скасування інститутів державної експертизи землевпорядної документації та агрохімічної паспортизації земель

В існуванні державної експертизи немає ані необхідності, ані здорового глузду. За законом «Про землеустрій», відповідність документації із землеустрою засвідчує сертифікований інженер-землевпорядник. Закон «Про Державний земельний кадастр» визначає: перевірку відповідності документів вимогам законодавства здійснюють державні кадастрови реєстратори, до яких закон висуває значно вищі кваліфікаційні вимоги, ніж до осіб, які проводять експертизу. Ще одна корупційна лазівка — агрохімічні паспорти. Це квазідозвільний документ, який за хабарі оформлюється навіть без виїзду на місце та не має жодного стосунку до захисту ґрунтів. Все це буде скасовано.

6. Відмова від зайвих і дублюючих дозвільних процедур

Наприклад, процедура переднього погодження матеріалів місця розташування об'єкта на земельній ділянці. Навіщо? Все це є в містобудівній документації. Або спеціальні дозволи на зняття та перенесення ґрунтового покриву ділянок. Натомість запроваджується загальне правило: зняття родючого шару ґрунту без розроблення й дотримання робочого проекту землеустрою не допускається.

7. Скасування повноважень Верховної Ради щодо погодження зміни цільового призначення особливо цінних земель

Парламент просто не реалізує це право, завдаючи чимало шкоди громадам і бізнесу на територіях, де таких земель багато. За останні 3 скликання ВРУ не прийняла жодного відповідного рішення. Це в свою чергу створило підґрунтя для різноманітних масових корупційних схем, коли на підставі так званих ґрунтових обстежень готуються фіктивні висновки про те, що насправді особливо цінні землі такими насправді не є.Читати до теми: Існує ризик тотальної забудови земель с/г призначення у разі відміни мораторію на зміну цільового призначення

8. Цифровізація

Відхід від «паперової» технології це не просто ощадливо, а й надійно від стороннього втручання. Документація із землеустрою та технічна документація із оцінки земель має розроблятися виключно у електронному вигляді та засвідчуватися електронним цифровим підписом розробника.

9. Страхування відповідальності за помилки в документації із землеустрою або під час виконання топографо-геодезичних робіт

Відповідальність нестимуть виконавці робіт перед замовниками. Дієва альтернатива державного нагляду у землеустрою та топографо-геодезичній діяльності, які не гарантують захист постраждалих від неякісного виконання робіт.

10. Гарантована прозорість

Законопроєкт пропонує запровадити повну відкритість і доступність документації із землеустрою та публічності її розгляду. Крім того, громадяни, органи влади, розробники документації матимуть повний доступ до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель, який буде тепер вестись виключно в електронній формі. Зі свого боку, держава гарантуватиме безумовне дотримання законодавства про захист персональних даних.

Як ініціатор та співавтор цього законопроєкту можу запевнити: його прийняття в другому читанні стане безпрецедентним кроком влади в бік зменшення корупції у земельних відносинах. В комплексі з іншими нормативними актами щодо земельної реформи він виведе земельний ринок з тіні, сприятиме бізнес-клімату та відповідно збільшенню матеріального забезпечення місцевих громад.

Мар'ян Заблоцький, Голова підкомітету з питань місцевих податків і зборів Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики для AgroPolit.com 

Хочете бути в курсі останніх новин Української аграрної асоціації?

ПІДПИШІТЬСЯ НА ОНОВЛЕННЯ:
Отримуйте новини Української аграрної асоціації першими!
Ім'я та прізвище
Email