Така дилема постане перед аграріями найближчим часом і пов'язано це з прийняттям Закону (законопроект 3742), яким посилено контроль за переміщенням великогабаритної та великовагової техніки автомобільними дорогами. Одразу зазначимо, що прийнятий 03 червня Закон, вносився в Раду разом із законопроєктом 3743.

Обидва законодавчих акти стосуються здійснення габаритно-вагового контролю і є взаємопов'язаними. 

3742 - передбачає зміни до ЗУ "Про автомобільний транспорт" щодо посилення габаритно-вагового контролю. Про нього детально зупинимося нижче.

3743 - передбачає зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо штрафів за порушення правил переміщення великогабаритної та великовагової техніки, а також штрафи за неправдиву інформацію в товаро-транспортних накладних.

А тепер більш детально про 3742, який на сьогодні уже прийнятий як Закон. Слід зазначити, що найбільше під параметри великовагової та великогабаритної техніки підпадає сільськогосподарська техніка. Тому детально зупинимося на окремих нормах, які несуть ризики та додаткові фінансові витрати для сільськогосподарських виробників.  

Про позитивні моменти :

1. Закон є потрібним, оскільки стан багатьох українських доріг є незадовільним і потребує великих капіталовкладень. Тому своєрідним захистом вкладених капітальних інвестицій в будівництво та ремонт доріг є посилення контролю за дотриманням правил переміщення транспорту, особливо в контексті переміщення великовагового транспорту.

2. Редакцією до першого читання були передбачені штрафи за будь яке перевищення вагових чи габаритних норм. Тобто якщо вага автомобіля з вантажем хоч на кілограм перевищувала б допустимі норми, які встановлені пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, тоді до вантажовідправника уже застосовувалися б штрафи. Не бралася до уваги навіть величина похибки між вагами, яка на сьогодні встановлена на рівні 2 відсотків. Це привело би до суцільного терору вантажоперевізників на дорогах. Тому зусиллями народних депутатів дану норму було виключено до другого читання. Таким чином згідно з прийнятим Законом штрафи застосовуватимуться за перевищення встановлених норм від 5 відсотків.

3. Передбачений перехідний період - тривалістю 3 місяці від моменту набрання чинності Законом. Це дозволить перевізникам адаптуватися до нових умов перевезення.

Фінансові та корупційні ризики:

1. Величина штрафів.

 Як уже зазначалося вище, цим Законом передбачені штрафи за перегрузи чи за переміщення великогабаритної техніки без відповідного дозволу. Величина таких штрафів стартує від 8,5 тисяч гривень до 51 тисячі гривень. За таких умов завжди будуть особи, які намагатимуться зменшити суму штрафу, та особи, які захочуть отримати від цього неправомірну вигоду. Таким чином, є ризик, що частина штрафів не буде іти до Дорожнього фонду, а осідатиме в кишеннях нечистих на руку чиновників.

Також Законом передбачені штрафи у розмірі 17 тис. грн для водіїв, якщо на момент рейдової перевірки у них не буде необхідних документів. Зокрема, це посвідчення водія, реєстраційні документи на транспортний засіб, товаро-траспортна накладна (у разі перевезення вантажів) та інші передбачені законодавством документи. Попри те, що розмір штрафу є непомірно високим та економічно необгрунтованим, так ще й саме поняття "інші передбачені законодавством документи" може стати приводом для корупційних діянь працівників Укртрансбезпеки.

2. Закон розширює повноваження працівників Укртрансбезпеки щодо здійснення габаритно-вагового контролю. Зокрема, їм надано право супроводжувати транспортні засоби до найближчих пунктів габаритно-вагового контролю в межах 50 кілометрів у разі наявності ознак порушення габаритно-вагових параметрів такого транспорту. При цьому такий супровід може здійснюватися у будь якому напрямку, що призводитиме до відхилення від маршруту слідування транспортного засобу. По перше, це призведе до додаткових фінансових витрат перевізників, а також суттєво збільшить тривалість транспортування вантажів до кінцевого пункту призначення.

Слід зазначити, що пов'язаним законопроектом 3743 (який на сьогодні прийнятий у першому читанні) за відмову від габаритно-вагового контролю передбачений штраф у розмірі 51 тисяча гривень.

3. Закон передбачає запровадження Реєстру товаро-транспортних накладних, уточнює поняття "товаро-транспортна накладна" та передбачає обовязкові реквізити при її заповненні. Серед іншого в ТТН має бути зазначена детальна інформація про транспортний засіб: марка, модель, реєстраційний номер, а також його параметри із зазначенням висоти, ширини та ваги, у тому числі з вантажем. І якщо з першими двома параметрами простіше, оскільки вони практично незмінні, то з ваговими параметрами досить складно. Особливо якщо це стосується маси вантажу, який транспортується з поля, де відсутні засоби для зважування. Таким чином, аграрії які відправлятимуть вантаж з поля апріорі не зможуть внести правильну інформацію в ТТН щодо загальної ваги автомобіля разом з вантажем.

Знову ж таки пов'язним законопроектом 3743 за неправдиву інформацію в ТТН передбачений штраф у розмірі 34 тисячі гривень. Тобто якщо у результаті контрольного зважування буде встановлено, що фактична вага автомобіля з вантажем не відповідає тій, що зазначена в ТТН, вантажовідправнику доведеться сплатити великий штраф. При чому поняття неправдива інформація не уточнено, тобто це невідповідність інформації про вагу автомобіля як у сторону збільшення так і в сторону зменшення. 

У зв'язку з цим наголошуємо на неприйнятності норми щодо застосування штрафів за неправдиву інформацію в товарно-транспортних накладних, передбачених в законопроекті 3743, який очевидно найближчим часом буде винесений на розгляд для врийняття у Верховній Раді як Закону. Це, по-перше призведе до понесення подвійної відповідальності за фактично одне й те ж правопорушення (штраф та неправдиву інформацію в ТТН та штраф за перегруз), а по-друге сприятиме корупційним проявам.

4. Законопроект передбачає обов'язкове страхування вантажовідправником відповідальності на випадок настання негативних наслідків перевезення вантажів. Прийняття такої норми тягне за собою суттєві додаткові витрати на транспортування вантажів, що призведе до здорожчання собівартості продукції, яка транспортується, та в кінцевому результаті ляже на плечі кінцевого споживача. 

Прес-офіс Української аграрної асоціації

Хочете бути в курсі останніх новин Української аграрної асоціації?

ПІДПИШІТЬСЯ НА ОНОВЛЕННЯ:
Отримуйте новини Української аграрної асоціації першими!
Ім'я та прізвище
Email